Saltul de valoare: diferenta dintre “discursul de dimineata” si “discursul de dupa-amiaza” al liderului

Zilele trecute am avut placerea sa cunosc un om de afaceri de succes cu vasta experienta manageriala de la care am aflat cateva idei de business inspiratoare pe care cu permisiunea ta, as dori sa ti le impartasesc.
De la acest om am aflat cum “discursul de dimineata” sau “discursul de dupa-amiaza” al managerilor le poate influenta acestora rezultatele de business si in final soarta companiilor pe care le conduc.

El mi-a spus ca daca in “discursul de dimineata” un manager ar putea spune ca cel mai important lucru pentru el este sa produca venit bazandu-se pe oamenii pe care ii conduce, in “discursul de dupa-amiaza” acelasi manager ar putea spune ca cel mai important lucru pentru el este sa-si dezvolte oamenii potriviti bazandu-se pe veniturile pe care acestia ar putea sa le produca.

L-am rugat sa-mi explice mai in detaliu decodarea acestui mesaj. Iata cum a continuat:

“Indiferent de domeniul in care activeaza, organizatiile de success se bazeaza pe forta creierelor care lucreaza pentru ele. Daca iti imaginezi asemanarea dintre o organizatie si un calculator ai putea concluziona rapid ca la fel cum un calculator devine mai valoros daca procesorul sau este mai puternic asa si o organizatie isi sporeste valoarea daca forta creierelor angajatilor ei devine mai puternica. Prin urmare oamenii sunt resursa cea mai importanta a unei organizatii, ei sunt motorul performantei. De aceea cel mai important activ al unei companii nu este reprezentat de bani, tehnologie sau facilitati ci de oameni si nu de oricare oameni ci numai de cei potriviti.

Oamenii potriviti sunt cei care sunt constienti atat de talentele lor individuale cat si de modul in care acestea pot servi cu adevarat realizarii scopurilor companiei in care ei lucreaza.

Talentul individual poate fi reprezentat de suma dintre capitalul psihologic, capitalul social si capitalul intelectual de care dispune o persoana, unde:

  • capitalul psihologic este determinat de trasaturile de personalitatea si caracter

  • capitalul social este determinat de abilitatile de mentinere a armoniei in relatia cu ceilalti

  • capitalul intelectual este determinat de cunoastere

Cu toate acestea capitalul intelectual al unei organizatii este folosit doar intr-o proportie de 5-15%. De aici rezulta ca problema organizatiilor nu este ca stiu prea putin ci ca pur si simplu nu stiu ceea ce stiu datorita lipsei constientizarii potentialului propriu de talente.

Supraoferta din piata cauzata de cresterea concurentei si sporirea exigentei clientilor determina organizatiile deschise la schimbare sa-si recunoasca propriile talente, sa le dezvolte capacitatea de inovatie si sa dobandeasca acele abilitati de inteligenta emotionala prin care sa-si castige si sa-si pastreze clientii profitabili. De aici rezulta ca profitul unei companii este dat de capacitatea sa de inovatie in favoarea clientilor profitabili. Practic prin „discursul sau de dupa-amiaza” un manager va dovedi ca intelege acest lucru.

Discursul unui manager se bazeaza pe cele mai importante convingeri pe care acesta le are la un moment dat. Diferenta dintre “discursul de dimineata” si “discursul de dupa-amiaza” este data de schimbarea convingerilor managerului datorita cresterii nivelului sau de intelepciune. Exista unii manageri sau patroni care in “discursul lor de dimineata” se plang de performanta slaba a angajatilor.

Partea mai putin buna este ca ei cred ca dezvoltarea angajatilor inseamna bani cheltuiti inutil pentru ca:

  • oamenii dupa ce vor parcurge programele de instruire oricum vor pleca din firma

  • oamenii mai bine instruiti vor face lucrurile in felul lor si nu asa cum li se spune

  • oamenii chiar daca sunt trimisi la cursurile de instruire nu vor aplica nimic din ceea ce au invatat

Partea buna este ca in “discursul de dupa-amiaza” aceeiasi manageri recunosc necesitatea prioritara de a investi in dezvoltarea oamenilor si ca nu angajatii ar fi “problema” ci mai degraba stilul lor de conducere neadecvat si modul in care au decis angajarea oamenilor. Mai mult, ei realizeaza ca au nevoie sa se schimbe ei insisi inainte de a pretinde ca mediul de business, clientii, angajatii sau asociatii sa se schimbe in favoarea lor.

In realitate capitalul se intoarce in mod sigur dacă este investit prioritar si cu atentie in activul cel mai important din companie reprezentat de oamenii potriviti.

Un angajat potrivit ale carui calitati sunt recunoscute si puse in valoare cu onestitate de catre  un manager care in acelasi timp il provoaca sa se dezvolte continuu, nu se va gandi sa paraseasca curand compania si isi va aduce contributia la sporirea conturilor de venituri, performanta sa producand un flux financiar bun, pe sensul de intrare in patrimoniul companiei.

Un angajat nepotrivit conform surselor statistice produce pierderi de 24 de ori mai mari decat compensatia oferita de companie si este putin probabil sa-si “repare” rezultatele nesatisfacatoare chiar daca este trimis la instruire suplimentara.”

Ascultand atent cele spuse de interlocutorul meu in final am desprins ca exista o singura cale de a creste valoarea unei organizatii indiferent de marimea sa si de sectorul in care activeaza. Aceasta cale este dezvoltarea cu prioritate a celui mai important activ din companie reprezentat de resursa umana. Cu cat liderii de business vor trece mai repede de la “discursul de dimineata” la “discursul de dupa-amiaza” cu atat mai rapid isi vor creste valoarea companiilor.

Coaching-ul este instrumentul prin care managerii isi pot accelera schimbarea discursului si isi pot creste rapid valoarea echipelor sau companiilor pe care le conduc.

Scroll Up