De ce sa-ti cresti valoarea afacerii?

In calitate de lider de business iti doresti binele si prosperitatea afacerii pe care o conduci. Inca din momentul in care ti-ai lansat afacerea te-ai lasat expus diverselor provocari care iti solicita aportul de resurse fizice, psihice si financiare.

Ceea ce este si face afacerea ta in prezent reprezinta tot ceea ce ai cladit pana acum prin curajul tau de a infrunta obstacolele si prin asumarea riscului de a-ti implini propriile idei de business pe care ai reusit sa le pui in practica si sa le transformi intr-o valoare importanta si utila pentru piata pe care o deservesti.

Nivelul de valoare la care ai reusit pana acum sa-ti duci afacerea determina doua aspecte strategice importante: capacitatea companiei tale de a face fata provocarilor din prezent si vulnerabilitatea acesteia in fata viitorului.

  • Capacitatea companiei de a face fata provocarilor din prezent este data de masura in care valoarea afacerii tale se bucura de increderea celor care investesc in prezent in ea (clienti, actionari sau angajati) si actioneaza ca un scut protector care asigura continuitatea business-ului.

  • Vulnerabilitatea companiei in fata viitorului este data de constientizarea limitei de competenta pe care in mod natural afacerea ta o atinge atunci cand ai incetat sa-i cresti valoarea, acest lucru fiind echivalent cu slabirea scutului afacerii tale.

Concentrarea pe a face fata provocarilor prezente este importanta si necesara pentru supravietuirea afacerii dar nu si suficienta pentru a garanta acest lucru. Multi antreprenori sau manageri isi petrec o mare parte a timpului facand acest lucru uitand de fapt ca rolul lor principal este de a gandi strategii de business pentru asigurarea cresterii valorii propriei companii care sa le imbunatateasca eficacitatea scutului protector al afacerii astfel incat  sa faca fata cu succes provocarilor viitoare.

Ignorarea acceptarii vulnerabilitatii in fata viitorului poate avea consecinte nefaste. Cauzele declinului sau falimentului companiilor au la baza ignoranta liderilor de business fata de punctele slabe ale afacerilor lor care mai devreme sau mai tarziu isi vor produce efectele.

Viitorul afacerii tale depinde de deciziile pe care le iei in prezent. Este adevarat ca pot fi factori externi in afara controlului tau care iti pot influenta intr-o anumita masura viitorul afacerii.  Totusi acest lucru se poate intampla doar daca scutul protector al afacerii este nepregatit sa actioneze  datorita lipsei unei gandiri strategice in scopul cresterii valorii afacerii. Se pot mentiona aici factori externi precum lipsa de resurse, concurența, lipsa clienților, clienții care plătesc cu întârziere sau accesul limitat la credite.

Conform unui studiu realizat se arata ca datorita acestor factori si din cauza lipsei unei strategii clare de crestere a valorii afacerii:

• 25 % din firme dau faliment în primul an de activitate

• 36% din firme dau faliment în al doilea an de activitate

• 44% din firme dau faliment după al treilea an de activitate (sursa University of Tennessee

Research, 2012)

Entropia este un concept care provine din termodinamica si masoara gradul de organizare sau dezordine al unui sistem.

In business entropia poate fi asociata cu procesul progresiv de depreciere a valorii afacerii in lipsa deciziilor strategice pe care liderul de business ar trebui sa le ia. Preocuparea liderilor de business de a se concentra pe decizii strategice de crestere a valorii afacerii poate asigura inversarea procesului natural creat de entropie.

Cu cat valoarea afacerii tale este mai mare cu atat afacerea ta va fi mai puternica si va putea fi mai putin influentata de factori externi precum cei sociali, economici, tehnologici sau politici.

Valoarea afacerii tale este mai mult decat ceea ce poate indica profitul operational. Aceasta este data de multiplicarea profitului operational cu un coeficient denumit multiplicator de profit. Multiplicatorul de profit reflecta capacitatea afacerii tale de a avea succes in viitor pe baza unei gandiri de business integrata, inspirata, temeinica si corecta asupra tuturor proceselor cheie de care depinde existenta afacerii tale pe termen lung.

Multiplicatorul de profit reprezinta un coeficient prin care se multiplica profitul operational anual al unei companii pentru a indica valoarea de piata pentru acea companie. In general pentru cele mai multe companii de marime mica si medie cel mai mare coeficient multiplicator de valoare sau profit este 10. Totusi un numar de factori pot actiona in directia scaderii acestui coeficient pana la 4. Imbunatatirea continua a eficacitatii scutului protector al afacerii tale o poti realiza prin construirea strategiilor adecvate de business care au ca tinta cresterea sau prevenirea scaderii coeficientului multiplicator de profit.

Liderii de busines care doresc sa-si intareasca scutul propriei afaceri participa la intalnirile lunare de strategie de business The Alpha Group. Acestea au ca scop cresterea substantiala a valorii afacerilor lor.

Scroll Up