Manager în alertă: zona de flux sau de turbulenţă?

Dacă eşti manager cu siguranţă intenţionezi să creşti performanţa organizaţiei pe care o conduci. Este esenţial să fii exigent şi să aştepţi cele mai bune rezultate din partea angajaţilor. Dar mai mult decât atât, este important să conştientizezi obiceiurile prin care acţionezi pentru a-ţi realiza intenţiile.

De exemplu, intenţia pozitivă de a produce mai mult şi mai bine prin echipele pe care le conduci, te-ar putea determina să-ţi dezvolţi obiceiul de a exercita controlul asupra angajaţilor printr-un stil de conducere dominat de: suspiciune, îngrijorare, furie,  criză de timp, critică excesivă şi micromanagement. Chiar dacă te-ai simţi puternic şi în siguranţă, acţiunile tale ar produce zone de turbulenţă în rândul oamenilor. În loc să obţii creşterea performanţei angajaţilor, ai obţine exact opusul: mediocritatea, dezamăgirea, frustrarea şi mizeria. Acest lucru te-ar îndemna să vezi mereu  ”partea goală a paharului ” şi să intri într-un cerc vicios în care tu şi angajaţii tăi să jucaţi pe rând rolul de persecutor şi pe cel de victimă. În acest caz n-ar fi de mirare că în ciuda intenţiilor tale bune, rezultatele ar fi proaste.

Am stat odată de vorbă cu un înţelept om de afaceri care spunea: “Împlinirea personală este realizarea progresivă a ceea ce ţi-a fost menit să fii şi să faci pentru cei din jurul tău şi împreună cu ei. Realizezi spontan împlinirea doar atunci când îţi cultivi obiceiul de a scoate la iveală ceea ce este mai bun din tine şi din ceilalţi, pentru că toţi suntem unul.”

Cât de mult ţi-ai dori să îţi dezvolţi obiceiul de a realiza împlinirea personală alături de angajaţii tăi ?
Poate că ai avut ocazia să experimentezi  sentimentul de nesiguranţă  în timpul zborului cu avionul, la  traversarea zonelor de turbulenţă. Avionul se zgâlţâie din toate încheieturile iar tu înţelegi clar ce înseamnă să fii în voia sorţii. Totuşi, atunci când crezi că totul este pierdut, observi cum avionul se ridică deasupra plafonului de nori şi începi să te bucuri de zborul lin, în siguranţă şi cu viteză maximă spre destinaţie.
Măsura în care agajaţii tăi rezistă provocărilor şi sunt capabili să realizeze rezultatele de calitate pe care le aştepţi, depinde de cât de mult îţi asumi tu responsabilitatea să “tragi de manşă” pentru a-i ridica deasupra zonelor de turbulenţă. Scopul tău este să-ţi duci echipa sau organizaţia, în zona de flux sau de performanţă optimizată, unde oamenii se simt motivaţi şi împliniţi prin însăşi contribuţia lor.

Zonele de turbulenţă care afectează capacitatea de performanţă la locul de muncă sunt orice situaţie sau provocare care le aduce angajaţilor: teamă, lipsa încrederii de sine, forţarea peste limită, perfecţionismul, încercarea de a impresiona, furia, frustrarea, plictiseala sau starea de a fi mereu ocupat. De exemplu presiunea urgenţei produce în orice organizaţie zone largi de turbulenţă.

Garanţia  împlinirii intenţiei pozitive de a produce mai mult şi mai bine prin echipele pe care le conduci, îţi este oferită de stoparea obiceiurilor prin care întreţii zonele de turbulenţă şi de dezvoltarea obiceiurilor prin care ai putea crea zona de flux.

Zona de flux este descrisă de psihologul american de origine maghiară Mihaly Csikszentmihalyi, ca fiind acea stare de concentrare intensă asupra unei activităţi care te face să fii  complet implicat şi absobit de aceasta pentru că:

  • Obiectivele sunt clare pe tot parcursul acţiunilor
  • Există feedback după fiecare acţiune
  • Există un echilibru între provocările întâmpinate şi abilităţile deţinute
  • Acţiunea şi conştientizarea acţiunii se întâmplă  simultan
  • Sunt eliminaţi factorii care distrag concentrarea atenţiei
  • Nu există teama de eşec
  • Dispare judecata de sine
  • Activitatea reprezintă prin ea însăşi, recompensa .

Precum nişte soldaţi, continuăm să facem ceea ce am făcut mereu în speranţa unui viitor mai bun. Chiar dacă suntem definiţi de propriile obiceiuri, stă în puterea noastră să le schimbăm.
Putem alege să fim creatorii zonei de flux care să ne aducă împlinire şi performanţe de excepţie, sau să ne pierdem în zonele de turbulenţă având iluzia că cele mai bune intenţii ale noastre, afirmate şi aplicate cu râvnă vor conduce mereu spre reuşită.

Coachingul este unicul mod prin care poţi să te asiguri că obiceiurile tale, în calitate de manager, crează mai degrabă zone de flux decât zone de turbulenţă. De aceea îţi pot sta alături pentru a-ţi fi de folos. Cât de dispus eşti să fructifici astăzi avantajul coachingului pentru a avea mâine, ceea ce alţii nu vor avea ?

Îţi mulţumesc anticipat pentru răspuns.

Scroll Up