Reziliența organizațională, o consecință naturală a coachingului

Ca lider de business ești concentrat pe rezultate și crezi cu tărie că prin utilizarea ingenioasă a pârghiilor de management poți controla succesul propriei afaceri. Și chiar se întâmplă acest lucru, dacă te bucuri de stabilitatea mediului de business.

În schimb atunci când acesta se cutremură realizezi că pârghiile de management uzuale nu sunt suficiente, ci mai degrabă  pentru supraviețuirea afacerii diferența o face modul în care propria organizație absoarbe, rezistă și reacționează la șocurile provocate de perioadele dificile pe care le traversează.

Adevărul este că deținem controlul până la punctul în care putem lua o decizie, dar nu deținem controlul asupra rezultatului. De aceea, succesul unei afaceri la fel ca prosperitatea sa pe termen lung, nu poate fi controlat. El apare ca un efect secundar al calității rezilienței de care poate da dovadă în timp, organizația care mișcă afacerea.

Reziliența organizațională se referă la capabilitatea unei organizații de a face față schimbărilor bruște din mediul de business cu scopul de a supraviețui și prospera. În acest scop, au fost identificate patru abilități cheie de care depinde calitatea rezilienței unei organizații:
1. abilitatea de a răspunde la o varietate de perturbații și amenințări atât previzibile cât și imprevizibile;
2. abilitatea de a monitoriza în mod flexibil ceea ce se întâmplă;
3. abilitatea de a anticipa perturbatiille;
4. ababilitatea de a învață din experiență.

Reziliența organizațională nu depinde de facilitățile sau de sistemele și tehnologiile specifice utilizate de o organizație ci de modul în care cele patru abilitați cheie menționate sunt integrate în cultura acesteia. Demonstrarea cu consecvență a acestor abilități permite unei organizații să deprindă obiceiul de a planifica, iniția și gestiona schimbările potrivite la nivel strategic sau funcțional și astfel să devină rezilientă. Experiența câștigată în urma schimbărilor întreprinse și consolidarea unei culturi a schimbării fac organizația să devina mai puternică. Cu cât organizația își alocă mai mult timp pentru propria guvernare, planificând, inițiind și gestionând schimbările pe care le impune buna sa funcționare la nivelul rolului fiecărui angajat, cu atât mai mult își va spori reziliența. În acest context, reziliența organizației va crește pe măsură ce mărimea organizației crește.

Liderii de business sunt responsabili de generarea rezilienței organizaționale de calitate care să le poată asigura durabilitatea afacerilor. Ei pot face acest lucru prin crearea și menținerea unui cadru organizațional în care abilitățile cheie pentru calitatea rezilienței organizatonale să poată fi manifestate și dezvoltate de către angajați la nivelul rolurilor pe care aceștia le îndeplinesc în organizație. Ca să devină optim, acest cadru organizațional are nevoie să satisfacă trei principii de leadership fundamentale pentru capacitarea inspirației, imaginației, ingeniozității și inițiativei oamenilor:
1. Încurajarea asumării responsabilității. Cu atât mai mult cu cât responsabilitatea încorporării celor patru abilități cheie este asumată de manageri cu atât mai puțin va fi asumată de subordonați. Prin urmare reziliența organizației scade.
2. Hrănirea încrederii în sine. Cu atât mai mult cu cât managerii își prețuiesc subordonații pentru demonstrarea celor patru abilităti cheie, cu atât mai mult aceștia se vor strădui să le demonstreze și să le dezvolte. Prin urmare reziliența organizației crește.
3. Evitarea învinovățirii. Comportamentul unei persoane nu reprezintă persoana însăși.
Cercetările arată că oamenii învață din greșeli și de aceea trebuie să li se permită să comită erori pentru a putea progresa. Cu atât mai mult cu cât angajații sunt învinovățiți de greșelile făcute, cu atât mai puțin ei se vor strădui să demonstreze și să dezvolte cele patru abilitati cheie. Prin urmare reziliența organizației scade.

Atât timp cât aleg să o genereze, liderii de business se pot bizui pe reziliența organizațională. În perioadele dificile, aceasta acționează precum un giroscop detectând natura perturbațiilor și activând în mod dinamic corecția stării de echilibru a afacerii, în două faze:
1. Declanșarea planurilor de continuitate prestabilite pentru a minimiza dezechilibrul provocat de impactul șocurilor produse organizației de dificultățile întâmpinate;
2. Dezvoltarea de noi capabilități prin care organizația să își confere stabilitate de funcționare într-o nouă stare de normalitate.

Menținerea cadrului optim de generare a rezilienței organizaționale reprezintă provocarea care probează cel mai mult voința profesională a liderilor de business pentru:

  • a găsi răspunsurile corecte necesare integrării armonioase a celor trei principii fundamentale de leadership în cultura propriilor organizații;
  • a oferi suport angajaților pentru ca aceștia să găsească răspunsurile corecte necesare înțelegerii și depășirii obstacolelor care îi împiedică să demonstreze cele patru abilitați cheie de care depinde buna funcționare a rolurilor lor și în final calitatea rezilienței organizației.

Întrucât calea coachingului este cea care ne determină lărgirea și claritatea perspectivei de gândire responsabilă de găsirea răspunsurilor pe care le căutam, rezultă că menținerea unui cadru optim de generare a rezilienței organizaționale de calitate necesită deschiderea la coaching a liderilor de business.

Se conturează următorul lanț al cauzei și efectului care evidențiază impactul momentului prezent asupra durabilității unei afaceri:
-durabilitatea afacerii este determinată de reziliența sa organizațională;
-reziliența organizațională este determinată de manifestarea  celor 4 abilitați cheie la toate nivelurile organizației în momentul prezent;
-manifestarea celor 4 abilități cheie la toate nivelurile organizației în momentul prezent este determinată de crearea  și menținerea unui cadru organizațional optim de către liderii de business;
-crearea și menținerea unui cadru organizațional optim de către liderii de business este determinată de deschiderea la coaching manifestă de aceștia în momentul prezent.

Scroll Up