Cultivarea unei stime de sine ridicată la locul de muncă, o condiție pentru multiplicarea oamenilor potriviți într-o companie

 

De ce numărul oamenilor potriviți e mic?

Se spune că cea mai de preț resursă a unei companii sunt oamenii potriviți, acei oameni care se implică în mod deliberat în îndeplinirea cerințelor rolurilor lor păstrând totodată o atitudine pozitivă în fața provocărilor cu care se confruntă. Totuși unii lideri de business sunt nemulțumiți că în ciuda eforturilor pe care ei le fac pentru atragerea, dezvoltarea și reținerea angajaților, în organizațiile lor, numărul oamenilor potriviți este îngrijorător de mic. Ce anume le lipsește unor angajați atent selecționați, instruiți corespunzător, plătiți rezonabil, cărora li se oferă oportunitatea dezvoltării unei cariere profesionale de succes precum și alte beneficii, să nu se numere printre oamenii potriviți din companie ?

Pentru a se implica în mod deliberat în îndeplinirea cerințelor rolurilor lor păstrând totodată o atitudine pozitivă în fața provocărilor, angajații au nevoie de o stimă de sine ridicată la locul de muncă. Atunci când cultivarea unei stime de sine ridicată la locul de muncă este neglijată, numărul oamenilor potriviți dintr-o companie poate tinde către zero.

Ce este stima de sine la locul de muncă?

Stima de sine la locul de muncă reprezintă impresia pe care o avem față de ceea ce gândim despre noi înșine și valoarea pe care o atribuim eficacității noastre proprii de a soluționa provocările de job. Aceasta acționează ca un scut de imunitate protejandu-ne mai mult sau mai puțin starea emoțională de stresul produs de nivelul de dificultate al provocărilor de job care ne scot din zona de confort. Stima de sine la locul de muncă poate fi una ridicată sau scăzută.

O stimă de sine ridicată la locul de muncă se clădește pe credințe care le sporesc angajaților eficacitatea proprie în fața provocărilor de job. Prin urmare angajații cu o stimă de sine ridicată au un grad de imunitate sporit la emoțiile negative precum frica, dezgustul sau furia pe care ei le pot resimți atunci când conflictul de opinii, situațiile de urgență, exigența standardelor de performanță sau ambiguitatea sarcinilor le provoacă zona de confort. Stima de sine ridicată a unui angajat la locul de muncă se manifestă prin vocea sa interioară care spune “ Știu că voi reuși” ,“ Aș putea”, “Vreau să fac asta” sau “Nu vreau” . Aceasta voce interioară îi întărește angajatului convingerea că are capacitatea și posibilitatea de a reuși și de asemenea îi confirmă modul în care aceasta convingere îl face să se simtă la locul de muncă. De exemplu: “Mă simt ca peștele în apă” sau “Mă simt responsabil în totalitate”. Prin urmare sentimentul de siguranță declanşat de convingerea sa îl capaciteaza pe angajat să își folosească cât mai bine abilitățile și competențele profesionale pentru a livra acele rezultate de exceptie care i-ar împlini convingerea.

În contrast, o stimă de sine scăzută la locul de muncă se clădește pe credințe care le slăbesc angajaților eficacitatea proprie în fata provocărilor de job. Prin urmare angajații cu stimă de sine scăzută la locul de muncă au un grad de imunitate scăzut la emoțiile negative, ceea ce îi predispune la o atitudine reactivă și un comportament evitant, ezitant sau cinic în fața situațiilor cruciale de la locul de muncă. Stima de sine scăzută a unui angajat la locul de muncă se manifestă prin vocea sa interioară care spune “ E o problemă” ,“ Nu pot”, “Sper” sau “Nu e vina mea” . Aceasta voce interioară îi întărește angajatului convingerea că e depășit de situație și de asemenea îi confirmă modul în care aceasta convingere îl face se simtă la locul de muncă. De exemplu: “Mă simt nesigur” sau “Mă simt ca un sclav”. Prin urmare sentimentul de nesiguranță declanșat de convingerea sa, il determină pe angajat să își saboteze utilizarea abilităților și competentelor profesionale pentru a putea livra acele rezultate mediocre care i-ar împlini convingerea .

Ce aduce o stimă de sine ridicată a angajaților la locul de muncă unei companii?

 Actionând ca un regulator intrinsec al atitudinii și energiei angajaților, stima de sine ridicată la locul de muncă le determină acestora atributele cheie ale oamenilor potriviti:

    • o atitudine pozitivă față de munca depusă în cadrul companiei;
    • motivația intrinsecă sau dorința de a munci datorită satisfacției pe care o produce munca depusă;
    • angajamentul față de îndeplinirea sarcinilor datorită încrederii în capacitatea și posibilitatea de a reuși;
    • gândirea critică sau testarea punctelor de vederea atât cele personale cât și ale celorlalți datorită siguranței de sine în fața incertitudinii;
    • agilitatea de adaptare la schimbare datorită manifestării curajului și atitudinii proactive de a îmbrățișa schimbarea;
    • capacitatea de maximizare a performanței la locul de muncă datorită siguranței de manifestare a punctelor forte și a stăpânirii de sine în fața noilor provocări;
    • capacitatea de autodezvoltare datorită curajului de a recunoaște și corecta în mod proactiv propriile puncte slabe.

Prin generarea acestor atribute, o stimă de sine ridicată la locul de muncă în rândul angajaților poate multiplica numărul oamenilor potriviți dintr-o companie. Întrucât oamenii potriviți sunt acei angajați care produc valoare, ar rezulta că o stima de sine ridicată a angajaţilor la locul de muncă contribuie la creșterea semnificativă a valorii companiei.

Cum să cultivi o stimă de sine ridicată la locul de muncă?

În general considerăm că impresia pe care o au ceilalți despre noi este aceeași cu impresia pe care o avem despre noi înșine. De aceea tindem să credem ceea ce cred ceilalți despre noi, mai ales atunci când aceștia sunt persoane semnificative pentru noi. Prin urmare stima de sine de la locul de muncă ne e puternic influențată de mesajele care exprima  ceea ce cred despre noi si eficacitate noastră persoanele importante din companie interesate de rezultatele muncii noastre.

Unul dintre cele mai accesibile mijloace de creștere a valorii unei afaceri este cultivarea unei stime de sine ridicate la locul de muncă în rândul angajaților. Dar pentru a trezi  în angajați acea voce interioară care să spună “ Știu că voi reuși” ,“ Aș putea”, “Vreau să fac asta” este nevoie ca mesajele transmise către aceștia de sefii ierarhici, colegi sau alte persoane importante din companie să îndeplinească în mod autentic trei cerințe:

  1. Să le întărească convingerea că au însemnătate, își aduc o contribuție importantă la valoarea afacerii și că își urmează un parcurs de carieră care să le împlinească potențialul;
  2. Să îi aprecieze pentru ceea ce fac bine, să nu îi învinovățească pentru greșelile făcute și să îi încurajeze să recunoască ce e de îmbunătățit;
  3. Să conțină un limbaj care să evidențieze mai degrabă încrederea în puterea de soluționare decât durerea sau neputința în faţa provocărilor. De exemplu: “Nu vreau” în loc de “Nu pot”; “E o oportunitate” în loc de “E o problemă”; “Sunt total responsabil” în loc de “Nu e vina mea”; “E o experiență din care am învățat” în loc de “Am greșit, e vina mea”; “Vreau să învăț“ în loc de “Nu sunt mulțumit”.

Cum ajută coachingul la cultivarea unei stime de sine ridicată la locul de muncă?

Stima de sine ridicată este cea care face diferența între un lider și un lider autentic. O stimă de sine ridicată a angajaților la locul de muncă poate fi cultivată și întreținută doar de lideri autentici. Totuși în situațiile complexe cu care se confruntă, liderii pot fi surprinși fară să realizeze de credințe limitative și emotii negative care să le afecteze stima de sine ridicată ce le susţine autenticitatea. Coachingul, prin autocunoaștere, conștientizare de sine și actualizarea convingerilor lor despre ei înșiși și despre situațiile în care sunt implicați, îi ajută pe lideri să facă diferența printr-un leadership autentic capabil să cultive în mod constant stima de sine ridicată la locul muncă în rândul angajaților.

Vrei să cultivi o stimă de sine ridicata în cadru echipei sau organizaţiei pe care o conduci? Eu sunt aici să fac echipă cu tine pentru ca tu să reușești să îţi multiplici numărul oamenilor potriviţi din companie.

Scroll Up