Nevoia de lideri congruenţi

Nu de puţine ori am avut ocazia să asist la discuţii lungi între oamenii de afaceri referitoare la efectele produse de anomaliile mediului de afaceri. La final, de fiecare dată cu toţii erau de acord că mediul de afaceri actual ar trebui să se schimbe radical pentru a putea oferi condiţiile optime unei dezvoltări sănătoase şi predictibile a afacerilor.

Cu siguranţă şi pe bună dreptate oamenii de afaceri aşteaptă schimbările legislative care să producă reforma mediului de afaceri. Totuşi de unde ar putea veni schimbarea radicală ?

În mintea şi inima fiecărui lider de companie există adânc înrădăcinată creaţia sa, un model de business declarat care reflectă ceea ce crede el la un moment dat despre cine este, ce face, cum şi pentru cine operează organizaţia sa. Totuşi, ceea ce crede un lider se poate schimba în masura în care el alege să-şi perfecţioneze modelul prin munca sa de creaţie. Făcând această alegere, liderul devine capabil să realizeze ceea ce nu credea că este posibil înainte de a-şi crea versiunea îmbunătăţită a modelului de business. Prin munca de desăvârşire a modelului său şi prin punerea cu rigurozitate în practică a acestuia, un lider realizează desăvârşirea maturităţii sale de business.

S-ar putea spune că mediul de afaceri este reprezentat de mulţimea liderilor de companii care produc valoare şi interacţionează cu piaţa. Imaginează-ţi o hartă a mulţimii liderilor de companii care reprezintă mediul de afaceri, trasată în funcţie de nivelul maturităţii de business pe baza a două coordinate “a fi” şi “a face” aplicabile oricarui lider de companie:

  • “a fi” – nivelul la care un lider a ales să-şi cunoască modelul de business conştientizând atât ceea ce nu ştie că ştie cât şi ceea ce nu ştie că nu ştie despre acesta;
  • “a face”- nivelul la care un lider a ales să-şi dezvolte abilităţile de conducere pentru a obţine angajamentul, satisfacţia şi intenţia pozitivă a oamenilor în scopul implementării cu rigurozitate a modelului său de business.

Privind la acest tip de hartă ce tipuri de lideri ai putea observa?

Liderii congruenţi – cei pentru care “ceea ce fac reflectă cine sunt” sau oamenii de afaceri a căror maturitate de business este definită de valori proprii apropiate ale coordinatelor “a fi” şi “a face”. Ei sunt liderii de companii încrezători în afacerile lor a căror rezultate în progresie reflectă perfecţionarea modelului de business declarat, pe care îl pun cu rigurozitate în practică prin echipele lor. În funcţie de nivelul la care au reuşit să-şi desăvârşească maturitatea de business, liderii congruenţi se pot afla cu afacerile lor în stadiul de start-up, când încă îşi finanţează afacerea sau în stadiul de dezvoltare durabilă, de când afacerea devine capabilă să se autofinanţeze. În timp ce liderii congruenţi aflaţi cu afacerile în stadiul de start-up pot fi identificaţi în mai toate zonele de pe hartă, liderii congruenţi cu afaceri în stadiul de dezvoltare durabilă există doar în zone restrânse.

Liderii incongruenţi – cei pentru care “ceea ce fac nu reflectă cine sunt” sau oamenii de afaceri a căror maturitate de business este afectată de diferenţele mari dintre valorile proprii ale coordonatelor “a fi” şi “a face”. Ei sunt liderii de companii a căror rezultate onorează incomplet modelul lor de business. Aceştia domină harta mediului de afaceri fiind împărţiţi în două subcategorii:

  • Liderii incongruenţi cu valori ale coordonatelor “a fi” mai mari decât cele de “a face”  –  cei care îşi autosabotează maturitatea de business. Ei au alunecat din stadiul de start-up în stadiul de apatie în care au ales să se îndoiască de maturitatea lor de business şi să renunţe să-şi mai pună cu rigurozitate în practică modelul de business declarat. Aceşti lideri sunt nesiguri şi îngrijoraţi de mersul afacerilor lor. Ei sunt într-o luptă continuă pentru “menţinerea pe linia de plutire” căutând sprijinul politic, financiar sau de know-how mai degrabă în exterior decât să aleagă să-şi depăşească condiţia valorificând la maxim maturitatea lor de business.
  • Liderii incongruenţi cu valorile coordonatelor “a face” mai mari decât cele de “a fi” – cei ale căror rezultate sunt obţinute mai degrabă prin alte mijloace decât prin puterea modelului de business pe care îl declară. Ei au alunecat treptat din faza de start-up sau brusc din cea de apatie, în stadiul de “joker” alegând să-şi corupă maturitatea de business prin substituirea modelelor de business declarate cu altele ascunse care sunt mai mult sau mai puţin în afara normelor de etică în afaceri. Aceşti lideri de companii au ales stadiul de “joker” pentru a suporta costurile sprijinului politic, financiar sau de know-how solicitat în exterior, pentru a recupera în cel mai scurt timp pierderile companiilor lor cauzate de etapa de apatie sau pur şi simplu pentru a accesa în mod ironic starea de dezvoltare durabilă fără a dovedi în schimb maturitate de business.

La dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri îşi aduc contribuţia liderii congruenţi care dovedind maturitate de business vor să-şi crească performanta modelelor de afaceri şi să-şi accelereze realizările obţinute de echipele sau organizaţiile pe care le conduc. Pentru liderii congruenţi, realizarea profitului în afaceri nu reprezintă un scop în sine ci mai degrabă un efect secundar care se produce ca urmare a dedicării lor pentru a servi piaţa excelând prin produsele şi serviciile pe care companiile lor le oferă. Puterea lor stă în capacitatea de a mişca lucrurile prin forţa unei viziuni de business bazate pe etică, valoare autentică şi pe anticiparea şi prevenirea situaţiilor nedorite. Acestea sunt în opoziţie cu o viziune de business bazată pe scopuri care scuză mijloacele, pe fraudă sau pe expunerea în mod deliberat la riscuri în speranţa că nimic nu ţi se poate întâmpla sau că cineva sau ceva ar putea să te salveze sau să te ferească de consecinţele nedorite.

Liderii congruenţi sunt exponenţii mediului de afaceri care au smerenia să recunoască că oricând sunt predispuşi să-şi autosaboteze sau să-şi corupă maturitatea de business şi de aceea aleg instrumentele potrivite precum coachingul şi The Alpha Group pentru a-şi asigura integritatea şi dezvoltarea maturităţii de business. Aceşti oameni reuşesc să creeze pentru companiile lor viitorul favorabil în care diversitatea perspectivelor de gândire şi acţiune face diferenţa, devenind astfel repere de performanţă ale mediului de afaceri autohton.

Deşi la prima vedere ar putea să-ţi pară imposibil, schimbarea radicală a mediului de afaceri depinde de câţi dintre liderii de companii aleg să fie lideri congruenţi şi îşi iau măsurile potrivite pentru a nu-şi altera maturitatea de business.
Daca eşti om de afaceri, cred cu tărie în liderul congruent din tine. Poţi să-i inspiri pe ceilalţi devenind un campion al schimbării mediului de afaceri. Cum ar fi ca toţi oamenii de afaceri pe care-i cunoşti să fie lideri congruenţi ?
La fel cum Roma nu s-a ridicat într-o singură zi, nici schimbarea radicală a mediului de business nu se va face peste noapte. Totuşi ea se poate produce încet dar sigur cu aportul tău.

Mi-ar face plăcere să cunosc părerea ta.

Scroll Up